Și tu îți tot propui de ceva vreme să faci un pic mai multă mișcare, însă mereu se ivește câte ceva care te împiedică? Poţi contracara foarte ușor momentele, situațiile şi credințele limitative care te îndeamnă la inactivitate, dar mai întâi trebuie să știi care sunt acestea.

Iată cele mai frecvente 10 motive (a se citi scuze) pentru care oamenii nu fac mișcare, dar și 10 soluții rezonabile:

1. Este dureros să faci mişcare

mișcareDa, este foarte probabil ca primele sesiuni mai intense de mişcare să vină la pachet cu un pic de febră musculară. Tocmai de aceea este indicat să creşti mişcarea treptat, atât ca intensitate cât şi ca timp.

Fie că este vorba de mers pe jos sau de alergat pe bandă ori de aerobic, începe uşor şi creşte treptat ritmul şi durata exerciţiilor.

Cu timpul, pe măsură ce vei continua să te antrenezi, muşchii tăi vor deveni din ce în ce mai rezistenţi la efort, iar durerea va fi înlocuită de o senzaţie extraordinară de bine şi de relaxare.

Dacă totuși febra musculară te chinuie, poți încerca o metodă despre care colegul meu, Dr. Cristian Panaite, a scris în articolul Care sunt fructele care reduc febra musculară?

2. Mă dor genunchii şi spatele

Acesta este într-adevăr un motiv foarte des întâlnit şi foarte serios, de altfel, printre persoanele supraponderale sau obeze. Ceea ce merită spus în acest caz este că tocmai lipsa de mişcare şi implicit de tonifiere a musculaturii spatelui şi picioarelor au condus la creşterea în greutate şi mai apoi la agravarea durerilor. Ce este de făcut dacă şi tu eşti în această situaţie? Apelează la un kinetoterapeut care să te înveţe să faci exerciţiile potrivite afecţiunilor tale.

3. Nu am timp

mișcareProbabil că asta este cea mai frecventă scuză a noastră a tuturor. Pe de o parte este de înţeles, căci graba continuă şi viaţa contracronometru ne îndeamnă adesea să dăm prioritate altor lucruri aparent mai importante decât mişcarea.

Ideea nu este că nu avem timp, ci că nu ne facem timp! Te-aş întreba cât timp îţi ia televizorul ? Dar computerul? Dar vorbitul la telefon? Dar statul zilnic în maşină în trafic?

Dacă obişnuieşti să te uiţi seara la televizor sau la film, în timpul reclamelor încearcă să te plimbi prin casă, să faci câteva exerciţii simple (genuflexiuni, flotări, fandări, etc) ori urmăreşte emisiunea ta favorită de pe bicicleta de cameră. Vorbeşte la telefon în timp ce te plimbi prin cameră sau la birou, ori montează-ţi o masă de laptop cu picior extensibil, pe care să îl ridici la maxim, astfel încât să fii nevoit să lucrezi în picioare.

4. Mi-e ruşine să merg la sală sau în parc

De obicei, lumea îi apreciază pe cei care fac mişcare, mai ales dacă sunt supraponderali. Asta înseamnă că se îngrijesc, că se străduiesc să îndrepte lucrurile şi că se preocupă de sănătatea lor. Aşa că, nu are de ce să-ţi fie ruşine! Este un proverb românesc vechi, care spune: „cu ruşinea mori de foame”. În acest caz, de sedentarism şi bolile asociate lipsei de mişcare.

Du-te la sală sau încearcă să mergi la aquagym, ieşi mai des în parc, plimbă-te mai mult, foloseşte orice prilej ca să te mişti mai mult, inclusiv la cumpărături sau în mallOdată ieşit din casă, vei constata că sunt oameni cu probleme de greutate mai mari decât ale tale care fac mişcare. 

5. Nu am pregătire sportivă

mișcareNici nu îţi trebuie aşa ceva! Nu este vorba de a te transforma într-un sportiv de performanţă! A face mişcare nu înseamnă a te pregăti de maraton! Nu ai nevoie de nicio pregătire sportivă să mergi mai mult pe jos sau să mergi pe bandă, chiar şi cu viteză minimă, să urci şi să cobori câteva etaje pe trepte, nu cu liftul, să ridici o ganteră, să mergi cu bicicleta în parc ori să pedalezi pe bicicleta de cameră.

6. Nu am timp să merg zilnic la sală

Nu este nevoie şi nici nu este foarte indicat să mergi zilnic la sală! 3 zile pe săptămână pot fi suficiente, dacă alegi să faci mişcarea potrivită! Nu este nevoie să îţi dai sufletul alergând pe bandă! Este suficient de bine din punct de vedere al caloriilor arse din grăsime să montezi banda la înclinaţie maximă şi să mergi pe ea chiar şi la viteză minimă. Vei vedea că se consumă cel puţin la fel de multe calorii ca în alergare, dar cu un efort mult mai puţin şi mai rezonabil!

Important este să faci o formă de mişcare intensă cel puţin de două ori în timpul săptămânii şi neapărat o dată şi în weekend. Asta pentru că randamentul este maxim dacă laşi pauză de minim o zi, dar nu mai mult de două zile între antrenamente. În rest, poţi merge pe jos, te poţi plimba la cumpărături, în parc, cu o prietenă, important este să te mişti!

7. Este vreme rea, nu pot ieşi în parc la plimbare

mișcarePoţi face exerciţii de gimnastică în confortul casei tale, chiar și în faţa televizorului. Poţi de exemplu să iei obiecte de prin casă şi să le foloseşti pe post de gantere sau greutăţi. Două sticle (mărimea o decizi tu) pline cu apă pot deveni gantere, bidonul de apă sau un teanc de cărţi groase pot deveni greutăţi…

Poţi dansa acasă pe muzica ta preferată, la fel de bine cum poţi urca şi coborî scările blocului sau ale instituţiei unde lucrezi în loc să iei liftul, iar în sala de fitness nu plouă niciodată.

8. Costă mult aparatele de gimnastică.

De acord cu tine, nu le cumpăra, nu investi în ele dacă nu eşti convins(ă) că le vei şi folosi! Adesea, cei care îşi cumpără asemenea aparate le transformă în cele mai scumpe cuiere din casă. Majoritatea sălilor de fitness sunt însă dotate cu aparate foarte performante, care îţi monitorizează parametrii fizici  şi caloriile consumate pe toată durata exerciţiilor, iar abonamentele la aceste tipuri de aparate sunt extrem de rezonabile ca preţ.

9. Parcul, sala ori terenul de sport sunt prea departe de casă 

mișcareDa, este posibil să nu găseşti nicio variantă destul de bună, mai ales dacă stai în afara oraşului. În acest caz, un program de exerciţii online pe youtube, un DVD sau o revistă cu un program complet de gimnastică pot rezolva problema distanţei. În plus, poţi merge sau alerga oriunde, chiar şi pe loc…

O altă variantă foarte bună ar fi să găseşti o sală aproape de birou, unde să te opreşti atunci când termini ziua de lucru, când de obicei prinzi traficul cel mai aglomerat!

Asta ca să câştigi timp şi sănătate, în loc să le prăpădeşti în traficul infernal de la ora 18.00 (şi bucureştenii ştiu prea bine ce spun).

Te mişti şi te relaxezi în acelaşi timp, de la 18.30 la 19.00 şi apoi te îndrepţi liniştit spre casă, ajungând probabil aproape în acelaşi timp cu cei care au stat în aglomeraţie jumătatea de oră pe care tu ai câştigat-o şi ai folosit-o mult mai potrivit pentru sănătatea ta!

10. Mă simt complet epuizat(ă) după o zi de muncă

Dacă te simţi fără vlagă şi total lipsit(ă) de energie după o zi de muncă, cel mai probabil este şi din cauza lipsei de mişcare. Statul prelungit la birou într-o poziţie nu tocmai comodă, împreună cu lipsa de oxigenare a corpului şi creierului în timpul zilei, te poate obosi într-adevăr foarte mult. Mersul pe jos după serviciu, câteva exerciţii simple de destindere, urcatul şi coborâtul scărilor ori poate o plimbare lejeră în pauza de masă îţi pot oferi un plus de energie şi tonus, astfel încât seara să nu mai simţi oboseala atât de acut. În plus, vei arde şi ceva calorii.

 Tu ce motive ai să nu faci mişcare?

mișcareGândeşte-te și tu, chiar acum, la scuzele pe care ţi le găseşti ca să nu faci mişcare şi notează-le pe o foaie de hârtie, iar alături scrie soluţiile pe care le vezi. Te invit apoi să ne spui și nouă aici, în sesiunea de comentarii, ce te împiedică pe tine să faci mișcare și la ce soluții te-ai gândit.

Comments

comments