Astăzi am intrat în Postul Paștelui și, pentru că mulți dintre noi aleg să țină post atât pentru beneficiile spirituale cât și alimentare ale acestuia, vreau să-ți arăt ce produse sunt de evitat în această perioadă ca să-ți păstrezi silueta și sănătatea.

1. Ulei

UleiDa, știu. Nu este prima dată când auzi că uleiul îngrașă. Dar chiar îngrașă foarte mult – are nici mai mult nici mai puțin de 900 de Calorii/100 ml indiferent dacă este ulei de floarea soarelui sau ulei de măsline extravirgin.  Vezi și alte 5 alimente care îți distrug cura de slăbire.

Altfel spus, fiecare lingură de ulei din dietă îţi adaugă în plus câte 100 de Calorii. Asta dacă îl pui în salată. Dacă alegi să prăjești alimentele, atunci faci un rău și mai mare nu numai siluetei, ci și sănătății tale. O să revin cu un articol special în care o să-ți explic în detaliu de ce anume nu este recomandat să prăjim alimentele.

Așadar, folosește uleiul cu măsură. 1 lingură de ulei la un kilogram de legume şi o linguriţă la salată este mai mult decât suficient.

Clasica salată de vinete poate fi foarte gustoasă chiar şi cu o singură lingură de ulei, mai ales dacă în loc de maioneză alegem să îi completăm gustul (dar nu şi caloriile) cu un dressing de iaurt de soia şi muştar! Pentru salatele de legume, îţi recomand să cauţi şi să foloseşti un recipient spray, ca să controlezi mai ușor cantitatea pe care o folosești. 4-5 pufuri de ulei sunt echivalente unei linguriţe.

2. Margarină

Zmeura de AurMargarina este tot o grăsime, dar una dintre cele mai rele. De aceea i-am și acordat Zmeura de Aur pentru cea mai proastă actriță în rol secundar.

Ai putea să te gândești că nu poate fi atât de rea, având în vedere că este o grăsime vegetală, că nu are colesterol, dar adevărul este că e un produs sintetic, obținut din grăsimi nesaturate printr-un proces numit hidrogenare.

Acest proces transformă grăsimile vegetale, nesaturate, în grăsimi mai solide cu o durabilitate mai mare.  Pentru a afla mai multe despre grăsimi poți citi și articolul pe care l-am scris pentru CSID (Grăsimile – interzise la dietă?) sau îți poți testa cunoștințele AICI.

Evită pe cât posibil grăsimile trans nu numai de dragul siluetei, ci și al sănătății inimii și vaselor de sânge.

Dezvață-te de a mânca pâinea unsă mereu cu câte ceva (margarină sau unt), pentru o schimbare care să te aducă mai aproape de un stil de viață sănătos.

3. Pateuri vegetale

Pate vegetalPateurile vegetale din comerț conțin de cele mai multe ori numeroase E-uri și îți aduc prea puține beneficii nutritive pentru câte calorii au. Multe dintre ele nu sunt făcute din boabe de soia, ci conțin doar proteină vegetală extrasă şi prelucrată artificial.

Astfel că extractul rezultat este sărăcit de fibre, vitamine și acizi grași benefici pentru organism, dar nu și de calorii. De aceea, cele mai multe pateuri vegetale au un conținut ridicat de grăsimi sau glucide și sunt sărace în proteine și fibre. Mai mult, ele conțin pe lângă o mulţime de E-uri nocive pentru sănătate şi ulei, gluten sau amidon pentru îngroșare, alte surse de calorii, de unde și valoarea energetică de peste 200 de Calorii pe 100 g.

Fă-ți propriile pateuri de post în casă din boabe fierte de soia, năut, fasole, ciuperci, etc, fierte și mixate cu condimente şi ierburi aromate după gust şi preferinţe.

Click aici dacă vrei ca eu și echipa KiloStop să te ajutăm să slăbești!

4. Granule de soia procesate

PostSoia este un aliment foarte nutritiv și excelent pentru a suplini necesarul de proteine în post. În magazinele noastre au apărut însă numeroase produse pe bază de soia: șnițele, bucăți, felii, cuburi, granule, etc din care se pot face numeroase mâncăruri de post.

Toate acestea nu sunt altceva decât alimente procesate. Astfel, nutrienții pe care tindem să îi asociem cu legumele – fibre, fier, magneziu, potasiu, zinc, etc – se pierd în proporție de peste 50% în timpul procesării.

Mai mult, dacă la toate aceste mâncăruri mai adăugăm și ulei din belșug, sau mai rău, le preparăm prin prăjire, silueta şi sănătatea noastră vor avea grav de suferit.

Recomandarea mea este să alegi boabe de soia, linte, fasole, năut sau alte leguminoase pe care să le prepari acasă.

Ai grijă însă la cantitate și alege să le consumi înainte de ora 18.00, mai ales dacă ţii dietă de slăbire. Vezi AICI ce alimente poți consuma după ora 18.00.

5. Dulciuri de post

capcane alimentareDulciurile de post – fie că sunt produse de patiserie sau de cofetărie – sunt și ele foarte căutate în această perioadă dar nu sunt nici pe departe cea mai fericită alegere nici pentru siluetă, nici pentru sănătate. În primul rând, asocierea de grăsimi cu zaharuri concentrate este una dintre cele mai nocive combinații.

În al doilea rând, toate aceste dulciuri de post conțin făină albă, obținută prin îndepărtarea învelișului exterior al bobului de grâu (tărâțele). Cu alte cuvinte, nu mai are fibre, vitamine și minerale și a devenit un carbohidrat ”rău”.

Și asta nu e tot! Pe lângă făină albă, conțin și grăsimi și uleiuri hidrogenate despre care îți spuneam mai sus că sunt foarte nocive pentru sănătatea ta.

Pe de altă parte, halvaua, preferată de mulți în post este o adevărată bombă calorică, cu cele peste 500 de Calorii pe 100 g. Citește cu atenție ingredientele și vei descoperi, de asemenea, în compoziţie semințe prăjite, zahăr, arome și aditivi.

Alege un fruct proaspăt sau un căuş de fructe uscate (stafide, smochine, curmale) în loc de ceva dulce, pe post de gustare.

Sau fă-ți un smoothie dintr-o banană, 2-3 curmale și pudră de cacao, pe care diluează-l cu apă sau cu lapte de soia ori de migdale. Sunt alegeri mult mai sănătoase, mai sățioase, mai nutritive și cu mult mai puține calorii decât dulciurile, fie ele chiar şi de post.

Dacă vrei să slăbești sau vrei să te menții sănătos, ai grijă la gustările pe care le alegi.

Chiar și cele mai sănătoase gustări te pot îngrășa, dacă nu ţii cont de cantitatea şi momentul la care alegi să le consumi. Citește și Top 5 alimente sănătoase care îngrașă.

Ai grijă să nu transformi gustările în ronțăieli permanente care să îți aducă multe kilograme în plus.

Așadar, dacă și tu ții post, ai grijă la calitatea dar și la cantitatea alimentelor pe care le consumi. Alege pe cât posibil alimentele în starea lor naturală și prepară-le folosind cât mai puțin ulei. În fond, postul nu înseamnă să mănânci până te saturi (vezi Cum știi când să te oprești din mâncat).

Postul este o formă de purificare atât a sufletului, cât și a trupului. Așa că oferă-i trupului tău alimente de calitate.

Mulțumesc că ai ajuns până la finalul articolului. Părerea ta este importantă pentru mine, așa că lasă un comentariu aici sau adresează-mi o întrebare. Iar dacă ți-a plăcut articolul, trimite-l și prietenilor.

comments