mănânci repede

Discutăm adesea despre produsele din dieta noastră și modul în care ne afectează întâi greutatea și ulterior starea de sănătate. Inspirată de cazurile pacienților care pășesc în cabinetul meu de medic nutriționist, dar și de experiența personală, am scris mai multe articole despre impactul deloc neglijabil pe care diversele comportamente alimentare îl au asupra cântarului, asupra valorilor analizelor, dar și asupra emoțiilor noastre.

Știu că nu puțini sunt cei care se vor recunoaște în comportamentul pe care îl voi descrie astăzi. Dacă și tu obișnuiești să mănânci repede, „să basculezi mâncarea”, cum se spune, te sfătuiesc să citești articolul cu atenție. Nu intra în panică, ci profită de orice nouă informație ca de un imbold către schimbare.

Obezitatea și sindromul metabolic, mai probabile în cazul în care mănânci repede

În cadrul ediției din 2017 a sesiunilor științifice pentru cercetători și clinicieni organizate de American Heart Association, au fost prezentate concluziile preliminare ale unui studiu: persoanele care mănâncă repede sunt mai susceptibile de a deveni obeze sau de a suferi de sindrom metabolic. Cercetătorii au evaluat 642 de bărbați și 441 de femei, cu vârsta medie de 51 de ani, care nu sufereau de sindrom metabolic în 2008, la începutul studiului. Participanții au fost împărțiți în trei grupe, în funcție de viteza lor de a mânca: lent, normal sau rapid. După cinci ani, rezultatele au devenit elocvente: cei care mâncau rapid aveau o probabilitate de 11,5% de a dezvolta sindrom metabolic, vizibil mai mult decât cei care mâncau normal (6,5%) sau cei care mâncau încet (2,3%).

Citește și: Slăbitul nu este un moft. Obezitatea poate să ucidă!

Sindromul metabolic nu este o boală în sine. Este un cumul de afecțiuni care, atunci când acționează împreună, își sporesc puterea distructivă. Această condiție apare atunci când te confrunți cu trei dintre următorii factori de risc: obezitatea abdominală, glicemia crescută, tensiunea arterială crescută, trigliceridele crescute și/sau colesterolul HDL scăzut. Dacă însumezi cel puţin trei dintre manifestările care declanșează sindromul metabolic, riscul de a dezvolta boli cardiovasculare, diabet sau accident vascular cerebral crește exponențial. Așadar, fiecare dintre bolile asociate cu sindromul metabolic sunt periculoase, însă împreună devin de-a dreptul amenințătoare.

Află aici cum să mănânci sănătos chiar dacă ești mereu pe fugă!

Atunci când mănânci repede, nu atingi senzația de sațietate la momentul potrivit, deci consumi mai mult decât îți cere organismul. Asta duce la o fluctuație mare a glicemiei și la insulinorezistenţă. Această condiție se asociază cu sindromul metabolic. Practic, glucoza nu este absorbită eficient în celule şi se acumulează în sânge, deși pancreasul secretă tot mai multă insulină. Nu te speria! Scopul meu este să te învăț ce poți schimba în stilul tău de viață pentru a preveni astfel de situații.

Descoperă aici 10 tehnici ca să mănânci mai încet!

Mănânci repede? Ține cont de aceste 3 sfaturi concrete!

1. Mănâncă încet! Nu face altceva în timp ce mănânci, ci dă-ți voie să savurezi mâncarea în tihnă. Bucură-te de fiecare gură de mâncare în parte, mestecând până se mărunțesc total alimentele și abia apoi înghite. Efectele benefice vor apărea imediat: scapi de senzația de „prea plin” și îți îngădui să simți sațietatea. Asta îți va da un sentiment de liniște și împlinire… și considerabil mai puțină frustrare. „Mâncând mai lent poți face o schimbare crucială în stilul tău de viață, ceea ce te va ajuta la prevenirea sindromului metabolic”, a declarat Takayuki Yamaji, unul dintre autorii studiului pe care l-am menționat, cardiolog la Universitatea Hiroshima din Japonia.

2. Fă mișcare! Sindromul metabolic este strâns legat de greutatea în exces şi de lipsa de mişcare. Activitatea fizică este o schimbare pe care o poți face chiar de astăzi. Nu te somez să îți faci abonament la sală și să transpiri la aparate cel puțin o oră zilnic. Însă poți începe prin a merge cel puțin 10 minute pe jos, crescând treptat până ajungi la 30 de minute. Urcă scările în loc să iei liftul, fă câteva exerciții ușoare în fața televizorului, în timp ce urmărești emisiunea preferată. Evoluția durabilă se produce cu pași mici, dar siguri.

3. Consultă un medic! Nu în ultimul rând, dacă analizele sau centimetrul îți arată următoarele modificări, programează-te la un medic specialist: glicemia peste 100, tensiunea peste 140 cu 90, trigliceridele şi colesterolul peste 200, circumferința abdominală mai mare decât jumătatea înălțimii. Cei mai afectaţi sunt cei cu grăsimea dispusă preponderent abdominal — peste 80-88 de centimetri în talie la femei și peste 94-102 centimetri la bărbaţi.

Păstrează mereu în minte motto-ul nostru, și în momentele în care cumperi și pregătești mâncarea, și în timp ce mănânci: „Sănătate, te iubesc!”.

Facebook Comments