burtă

Din multitudinea de informații pe care ți le ofer prin intermediul articolelor de pe blog sau pe care le prezint față în față pacienților mei în cadrul consultațiilor de nutriție, știu că aceasta este percepută ca fiind una dintre cele mai surprinzătoare: circumferința abdominală este o măsură a grăsimii corporale mai relevantă decât cântarul. Coboară, așadar, de pe cântar și pregătește-te să afli lucruri noi despre influența pe care o au nu atât kilogramele în sine, cât depozitele de grăsime de pe abdomen, asupra stării tale generale de sănătate.

Decenii de cercetări aprofundate au ajuns la concluzia că grăsimea nu reprezintă un țesut pasiv, din cauză că de aici pornesc boli grave precum cancerul, bolile de inimă sau diabetul. Cele mai periculoase pentru sănătatea noastră sunt depozitele de grăsime de pe abdomen. Acestea eliberează permanent în sânge o mare varietate de compuși nocivi proinflamatori și cancerigeni, care ajung apoi în sistemul circulator și afectează toate organele, declanșând astfel cele mai grave boli cronice și crescând exponențial riscul de moarte prematură. În cartea mea Capcanele dietelor. Dietă pe viață sau stil de viață? am dedicat o secțiune specială amenințării grave pe care o reprezintă obezitatea – balaurul cu 13 capete.

Cum poți afla dacă ai prea multă grăsime abdominală

Așa cum știi, un cântar obișnuit măsoară doar greutatea totală a corpului, nu și procentul de grăsime. La noi, la Clinica de Nutriție Kilostop, avem cântare speciale, care analizează compoziția corporală, furnizând informații precise cu privire la procentele de mușchi, apă și grăsime din corp.

Click aici și află cum știi că slăbești sănătos!

Tehnologia folosită poartă denumirea de bioimpedanță. Cum funcționează? Pacientul se așază desculț pe cântar și ține în mână niște mânere mobile, apăsând cu degetele două butoane. În acest timp se trimite un curent de intensitate foarte mică prin corp. Deși acesta nu se simte deloc, adună informații despre densitatea diverselor medii pe care le traversează. La final, cântarul generează o împărțire a kilogramelor totale ale corpului în diferitele structuri din care este alcătuit: apă, oase, mușchi, grăsime.

Dacă duci o viață sedentară, poți avea o greutate normală, dar prea multă grăsime și prea puțină masă musculară. Nu numai în cazurile de obezitate sau de supraponderalitate, dar și în aceste situații se impune o reorganizare a regimului alimentar.

Nu te îngrijora dacă nu ai la îndemână un analizor corporal performant! Folosește centimetrul, pentru că centimetrii pierduți sau câștigați sunt cei mai fideli indicatori ai scăderii sau creșterii în greutate din grăsime. Rezultatul dorit: talia trebuie să fie mai mică decât jumătatea înălțimii, exprimată în centimetri.

Mituri și adevăruri în privința grăsimii abdominale

Multă lume pornește de la premisa că, în cazul în care consumă o clasă specială de superalimente, care au puterea magică de a topi grăsimea, se poate rezolva rapid și sigur problema grăsimii abdominale. În realitate, nu există alimente cu astfel de superputeri. Nici chirurgia estetică nu reprezintă o soluție, pentru că liposucția nu ajunge în interiorul peretelui abdominal, deci nu te poate scăpa de depozitele intraabdominale. Despre dietele-minune, care dau rezultate punctuale, după care te lasă într-o stare mai gravă decât aceea în care te-au găsit, știi deja ce părere am.

În schimb, există modalități de îmbunătățire a obiceiurilor alimentare și a gradului de mișcare la care poți apela zilnic. Mă refer, bineînțeles, la metoda mai lentă, dar 100% sigură pe termen lung, pe care o promovez cu deplină convingere: schimbarea stilului de viață.

7 modalități de a scăpa de grăsimea nedorită prin schimbarea stilului de viață

  1. Mănâncă mai multe fibre. Nu este indicat să consumi o pungă întreagă de prune uscate sau de nuci ori de alune o dată, dar devine indispensabilă prezența în dieta ta zilnică la fiecare masă a legumelor.
  2. Fă nazuri la grăsimi. Nu este sănătos să excluzi definitiv orice tip de grăsime din regimul tău alimentar, dar trebuie să limitezi cât se poate de mult grăsimile saturate din carnea grasă, din brânza maturată sau caşcaval și grăsimile trans din margarină, maioneză ori brânză topită. Înlocuiește-le cu grăsimi benefice, precum cele din somon, ton sau macrou, care sunt bogate în Omega-3. Click aici și află tot ce ai nevoie să știi despre grăsimi!
  3. Alege inteligent lichidele pe care le consumi. O cană de caffe latte, sucurile acidulate, berea sau vinul au mai multe calorii decât te-ai aștepta. Apa este cel mai bun înlocuitor, campioană atât la capitolul hidratare, cât și la conținut caloric. Bucură-te de aromele verii preparându-ți apă fructată în care să pui câteva dintre fructele tale preferate, fără să adaugi zahăr sau îndulcitori. De asemenea, acesta este sezonul ideal pentru a te limita la porții cât mai mici din băuturile alcoolice preferate, dacă nu le poți exclude de tot. Prea mult alcool va aduce întotdeauna după sine și o poftă nestăvilită de alimente sățioase și nesănătoase. Citește și: Top 5 băuturi care îngrașă!
  4. Fă mișcare „cu cap”. Nu este necesar să te chinui să alergi zilnic câte o oră, într-un ritm pe care nu vei putea să îl susții la nivelul la care să dea rezultate notabile. Cercetările arată că exercițiile de intensitate ridicată – cum ar fi un sprint de 30 de secunde sau un set de tracțiune intensă – pot fi mai eficiente și mai ușor de integrat în programul zilnic.
  5. Relaxează-te. Stresul te poate păcăli să mănânci mai multă grăsime și zahăr. Atunci când se dezlănțuie cortizolul, „hormonul de stres”, te năpădesc și poftele, iar urmările se pot reflecta apoi în depozitele de grăsime abdominală. Apelează la meditații ghidate de pe Youtube, ascultă muzica ta preferată, întâlnește-te cu prietenii pentru o plimbare în aer liber și acordă-le timpul cuvenit hobby-urilor tale. Află de aici cum să combați stresul care te îmbolnăvește!
  6. Dormi 6-8 ore pe noapte. Studiile arată că mai puțin de 5 ore pot fi asociate cu creșterea grăsimii abdominale, iar mai mult de 9 ore te duc în aceeași direcție. Și aici, calea de mijloc este cea indicată. Încearcă să te culci mai devreme, după ce te-ai relaxat și ai aerisit dormitorul. Ține telefonul și televizorul departe de spațiul tău de somn și relaxare. Descoperă la ce riscuri te expui dacă nu dormi suficient!
  7. Nu ronţăi între mese. Renunţă definitiv la ronţăielile dintre mese, care îţi aduc enorm de multe calorii în plus pe care nici stomacul, nici creierul tău nu le înregistreazuă ca mâncare adevărată şi nicidecum de calitate! Alege să iei gustări din fructe sau iaurt degresat între două mese care se depărtează foarte mult, dar atenţie, nu consuma fructele mai târziu de ora 18.00 şi nu alege iaurtul cu fructe din comerţ, căci are mult zahăr şi prea puţine fructe!

Dacă respecți toți acești pași, dar acul cântarului se încăpățânează să stea pe loc, amintește-ți că trebuie să te bucuri atunci atunci când pierzi centimetri din talie, nu kilograme și păstrează mereu în gând motto-ul „Sănătate, te iubesc!”.