ortorexie

În majoritatea articolelor mele te întâlnești cu sintagme precum „stil de viață sănătos”, „alegeri alimentare sănătoase”, „dietă sănătoasă”. Dar nu numai pe Totul despre slăbit promovez principiile unei alimentații echilibrate, benefice pentru organismul tău. Atât în cabinet, cât și la workshop-urile pe care le susțin sau în taberele Kilostop Total Transformation Retreat, pledez pentru aceleași lucruri. Și cartea mea recent apărută la Editura ALL – Capcanele dietelor. Dietă pe viață sau stil de viață? – se înscrie în acest curent.

De fapt, ne aliniem unui trend global. În acest punct al evoluției sale, omenirea deține cele mai complete informații despre funcționarea optimă a corpului și despre menținerea sănătății. De aceea, în ultima vreme, tot mai multe persoane se concentrează asupra adoptării unui regim alimentar sănătos. Nimic neobișnuit până acum…

Din păcate, în unele cazuri, această preocupare poate evolua dramatic până la statutul de adevărată obsesie. Persoanele excesiv interesate de calitatea alimentelor consumate pot suferi de o tulburare de alimentație cunoscută sub numele de ortorexie nervoasă.

Să încercăm să definim această „tulburare”!

Ai auzit cu siguranță de bulimie și anorexie. Pacienții care suferă de anorexie nervoasă își doresc fără încetare să slăbească, indiferent de necesitățile reale ale organismului. Ortorexia, mult mai recent teoretizată, face parte din aceeași familie de tulburări de comportament alimentar. La modul general, este caracterizată de dependența de consumul alimentelor sănătoase.

Denumirea provine din cuvintele grecești „orthos” (care înseamnă „drept”) și „orexis” (apetit sau poftă de mâncare). În momentul de față ortorexia nu este recunoscută oficial ca fiind o tulburare de alimentație. Dar apare din ce în ce mai des în discuție, generând un curent de interes în rândul psihiatrilor. În plus, este din ce în ce mai prezentă în practica de zi cu zi, sub diverse forme. Am întâlnit și eu în cariera mea de până acum persoane care încearcă cu orice preț să găsească variantele de nutriție optime, 100% sănătoase.

Unul dintre aspectele ortorexiei poate fi, de exemplu, obsesia de a consuma exclusiv alimente bio, organice. Cei care sunt afectați de acest mod de gândire nu mai mănâncă altceva decât produsele alimentare pe care le consideră pure, naturale.

Click aici și află dacă alimentele bio sunt mai sigure!

În plus, sunt dispuși să cheltuiască sume impresionante pentru achiziționarea unor astfel de produse. Și să investească în atingerea acestui scop toate resursele lor de timp și energie. De cele mai multe ori, își planifică cu mai multe zile înainte meniurile.

În completarea tabloului cu manifestări și caracteristici ale ortorexiei…

Această atitudine față de mâncare poate fi alimentată de modul în care sunt interpretate anumite informații, rezultate ale cercetărilor științifice, documentare. Pacienții dezvoltă opinii extrem de ferme despre fiecare tip de mâncare. Alimentele conservate trec deja pragul către artificial. Produsele procesate sunt considerate de-a dreptul periculoase.

Citește și: Adevărul din spatele alimentelor procesate!

Singura alternativă rămâne hrana bio sau organică. De fapt, pe măsură ce această obsesie câștigă teren, lista cu alimente permise se micșorează simțitor. Inevitabil, se ajunge la o dietă cât se poate de restrictivă, care echivalează cu o posibilă condamnare la a deveni subponderal. Viața socială poate fi serios afectată, din cauză că, așa cum bănuiești deja, mâncatul în oraș nu reprezintă o alternativă pentru persoanele afectate de ortorexie. Prin urmare, se pot confrunta cu sentimentul de izolare, pot suferi de depresie sau de tulburare obsesiv-compulsivă.

Practic, din ce am scris până acum, reiese că în ortorexie mâncatul sănătos poate deveni obiectivul unei atitudini fanatice. Din păcate, cei care corespund acestei descrieri fac o confuzie puternică la nivel psihologic. Pentru ei, calitatea alimentelor pe care le consumă dictează de fapt calitatea vieții, la modul general. Aceste persoane sunt, de asemenea, perfecționiste. Regulile privind alimentația sănătoasă sunt interiorizate până la punctul în care se transformă în valori personale.

În continuare, voi trece în revistă și alte caracteristici ale acestei tulburări:

– investirea a mai mult de 3 ore pe zi pentru planificarea și prepararea meniului pentru ziua următoare

– condiționarea stimei de sine de respectarea acestui plan alimentar strict

– experimentarea plăcerii de a mânca exclusiv atunci când meniul conține alimente conforme

– sacrificarea relațiilor și a activităților preferate pentru a investi energia necesară în acest stil de viață

– senzațiile de vinovăție, teamă sau chiar dezgust față de propria persoană atunci când intervin abateri

– desconsiderarea celor care nu respectă aceleași principii.

Fă-ți testul pentru a descoperi dacă ești și tu afectat de ortorexia nervoasă!

În general, cei predispuși la ortorexie sunt vegetarienii convinși. La fel de multe riscuri comportă și cei care au încercat toate dietele posibile, în căutarea celei perfecte. Cu toate acestea, oricine este excesiv preocupat de mâncarea sănătoasă și dependent de sentimentul de control se poate dezvolta în această direcție.

Îți propun testul prezentat de Dr. Bratman în cartea sa Health Food Junkies. Răspunde pe rând întrebărilor de mai jos, acordând câte 1 punct fiecărei descrieri în care te regăsești.

1. Îți petreci mai mult de 3 ore zilnic gândindu-te ce înseamnă alimentație sănătoasă? Dacă este vorba de 4 ore, acordă-ți 2 puncte.

2. Îți faci întotdeauna planuri alimentare în avans?

3. Îți place mai degrabă ideea de a mânca decât senzația pe care o ai în urma consumului de alimente?

4. Ai observat că, pe măsură ce calitatea dietei tale a crescut, calitatea vieții tale s-a diminuat?

5. Ai manifestat mai multă strictețe în alegerile alimentare pe care le-ai făcut în ultima perioadă?

6. Ai sacrificat lucruri care îți făceau altădată plăcere, pentru a te hrăni într-un mod pe care îl consideri corect?

7. Ai un sentiment sporit de respect de sine atunci când mănânci alimente sănătoase? Îi consideri inferiori pe cei care nu se hrănesc sănătos?

8. Te simți vinovat atunci când nu poți mânca conform principiilor tale?

9. Dieta pe care ai adoptat-o îți restricționează viața socială?

10. Când mănânci ceea ce ți-ai propus ai sentimentul de împăcare și de control total?

Dacă ai răspuns afirmativ la 2 dintre întrebările de mai sus, ai un risc crescut de a suferi de ortorexie. Dacă ai acumulat deja 4 puncte, te confrunți cu această tulburare. Deși, așa cum am spus, nu este oficial inclusă pe lista tulburărilor nervoase, pacienții care manifestă aceste simptome beneficiază adesea de sprijin psihologic. Apelează, așadar, la un specialist în tulburări de alimentație pentru a beneficia de cele mai eficiente variante de tratament!

Știm deja că moderația este cheia succesului în tot ceea ce ne propunem. Rămânem, fără îndoială, adepții motto-ului „Sănătate, te iubesc”, dar în sensul pozitiv al acestuia. Alimentația sănătoasă este un mijloc, nu un scop în sine. Să nu uităm că, ceea ce ne interesează de fapt, este să ducem o viață frumoasă, plină de satisfacții.