„Ceva bun”, „ceva dulce” și „ceva sărat” formează o gașcă pe cinste. Dar sunt exact genul acela de prieteni pe care nu ți-ai dori să îi ai prea des în preajmă. Îți promit marea cu sarea, chiar și marea cu zahărul, sunt mereu la îndemână când ai un moment mai dificil și inventează cele mai ingenioase soluții pentru ronțăieli și gustări neplanificate.

Din păcate, așa cum ți-am mai spus și cu alte ocazii, acestea sunt unele dintre cel mai des întâlnite, dar atât de rar conștientizate cauze ale kilogramelor în plus. Special pentru tine, am pus la punct mai multe strategii de apărare, le-am testat pe pielea mea și… funcționează!

Fă cumpărături inteligente: și gustoase, și sănătoase!

Acționează încă dinainte să îți dea târcoale poftele, lăsând la magazin tot ceea ce nu este binevenit la masa ta. De exemplu, dacă știi că ai o pasiune pentru dulciuri care poate deveni incontrolabilă în anumite momente, nu zăbovi în fața raftului cu ciocolată, biscuiți sau bomboane. Dacă gustările sărate sunt marea ta sensibilitate, nu lăsa vreo pungă de chipsuri, sărățele sau alune prăjite să răzbată până la coșul tău de cumpărături. În schimb, alege fructe proaspete și nuci sau semințe crude.

Vezi aici porțiile corecte de nuci pentru gustare!

Știu că „2 la preț de unul” sau variantele „supersize” sunt atractive din punct de vedere financiar, dar nu uita că trebuie să te încadrezi și într-un buget de calorii zilnic, nu numai într-o anumită sumă de bani. Cu cât cumperi cantități mai mari, cu atât îți va fi mai greu să te abții de la ronțăieli sau să reziști impulsului de a te supraalimenta.

Dacă ai apucat deja să îți faci o rezervă de alimente interzise, păstrează ciocolata, biscuiții sau chipsurile într-o cutie închisă și pune-o pe raftul de sus din cămară. În cel mai greu accesibil loc cu putință! Așa, vei bifa două avantaje dintr-o lovitură. Pe de o parte îți va fi greu să te ridici de fiecare dată ca să scotocești după bunătăți. Pe de altă parte îți vei acorda răgazul necesar pentru a te întreba: „Chiar am nevoie de un aport de calorii nesănătoase în această clipă?”.

Mănâncă, mănâncă, mănâncă!

Te vei întreba cum de te sfătuiesc să mănânci, când problema ta este tocmai aceea că mănânci prea mult. Trebuie să facem distincția dintre mâncarea adevărată, de calitate, și ronțăielile de care corpul tău nu are de fapt nevoie.

Mănâncă, așadar, cereale integrale, legume, fructe, carne slabă pentru că îți vor da o senzație durabilă de sațietate, fără costuri calorice importante. Când mănânci, concentrează-te pe deplin la această activitate. Numai așa te vei putea bucura pe deplin de aroma și textura alimentelor. Ia mușcături mici și mestecă încet. Și încă un truc: folosește bețișoarele în locul tacâmurilor clasice, pentru că îți vor încetini ritmul.

Află aici 10 tehnici care te ajută să mănânci mai încet!

Dacă știi că ți se face totuși foame între mese, planifică-ți din timp gustările, astfel încât să nu le permiți poftelor să te ia prin surprindere. Alege gustări care să se rezume la 100-150 de Calorii. Un măr mediu are 95 de Calorii, 20 de boabe de strugure au 68 de Calorii, iar un ardei roșu mediu are doar 37 de Calorii.

Ocupă-ți timpul cu activități relaxante sau distractive!

Plictiseala este o colaboratoare foarte apropiată a poftelor nedorite, deci trebuie evitată cu orice preț. Sună un prieten, citește o carte, caută un film nou, pe gustul tău. În schimb, mișcarea este inamica ronțăielilor: știai că o plimbare de dimineață în ritm alert poate ajuta la reducerea poftelor? Ca să nu mai spun că îți dă energie pentru toată ziua. Nu trebuie să îi rezervi un loc special dacă ai programul încărcat. Poți suprapune plimbarea cu mersul către serviciu sau către școala celor mici.

Mersul pe jos nu te ajută să slăbești? Iată ce greșeli să eviți!

Dacă te ispitesc de fiecare dată produsele de cofetărie și patiserie de la cafeneaua ta preferată, ia-ți cafeaua la pachet și bea-o pe o bancă în aer liber. Ronțăielile devin inevitabile în multe situații stresante, deci aceste câteva minute relaxante nu pot lucra decât în avantajul tău. Rezervă-ți zilnic timp pentru somn, câteva exerciții fizice, respirație profundă, yoga sau meditație.

Bonus: 3 soluții-instant

  1. Bea apă! Pare atât de simplu, dar chiar funcționează! Dacă ai o bună stare de hidratare, vei mânca mai puține grăsimi, dulciuri sau diverse gustări sărate, adică exact ceea îți dorești să eviți.
  2. Spală-te pe dinți! Poate suna ciudat, dar gândește-te că, odată ce ai un gust proaspăt și mentolat, îți va fi mai greu să renunți la el în favoarea unor gustări.
  3. Răsfață-te, dar nu cu mâncare! Poți face orice altceva îți place foarte mult. Premiază-te pentru fiecare moment în care reușești să depășești pofta de ronțăit cu o scurtă sesiune de cumpărături, o plimbare prin parc, o vizită la prieteni, un bilet la un spectacol.

Motto-ul nostru nu este opțional, nici temporar. Se aplică oricând, oricum, oriunde, deci și în momentele în care simți că te copleșesc poftele: „Sănătate, te iubesc!”.

Și acum te provoc să-mi răspunzi: tu la ce trucuri apelezi pentru a te abține de la ronțăit?