Ai auzit poate de multe ori recomandarea de a evita prăjelile, rântaşurile și mai ales cartofii prăjiți. Dar știi și de ce? Ei bine, astăzi vreau să îți explic de ce anume nu este indicat să prăjești alimente și mai ales pe cele care conţin amidon, precum făina şi cartofii.

De ce sunt periculoase pentru sănătate și siluetă alimentele prăjite

cartofi prăjițiÎn primul rând ar trebui să știi că, prin prăjire, alimentele își dublează numărul de calorii, uleiul fiind cel mai caloric aliment (citește și 5 alimente care îți distrug cura de slăbire). Iar dacă vrei să slăbești sau să te menții, această modalitate de a prepara alimentele te sabotează încă de la bun început.

Așa că alege alte modalități de a-ți prepara mâncarea. Fierberea sau prepararea la abur sunt cele mai sigure metode de gătire.

În al doilea rând, gătirea alimentelor este o armă cu două tăișuri: distruge microbii, dar și nutrienții; conferă culoare, savoare și aromă, dar o metodă greșită de preparare poate produce toxine periculoase pentru organism. Astfel, potrivit studiului Heatox desfășurat de Uniunea Europeană în perioada 2003-2007, în timpul gătirii alimentelor prin prăjire se formează nici mai mult nici mai puțin de 52 de compuși chimici toxici, printre care acrilamidă, nitrozamine şi radicali liberi, care ne pun în pericol sănătatea.

cartofi prăjițiCele mai multe studii în ultima vreme se concentrează pe acrilamidă – un produs chimic cu mare potențial cancerigen.  Ea se formează în timpul gătirii la temperaturi înalte a alimentelor bogate în amidon, precum cartofii, pâinea sau făina.

Sunt studii care arată că ea se găsește și în măslinele negre sau în prunele uscate şi afumate excesiv, dar NU este asociată cu lactatele, carnea sau fructele de mare.

Acrilamida nu se regăsește în alimentele crude şi nici în cele gătite la abur ori fierte, deoarece ea se produce doar atunci când temperatura de gătire depăşeşte 120 de grade Celsius.

Nivelul de acrilamidă creşte odată cu creșterea temperaturii și a duratei de preparare alimentelor.

În timpul prăjirii, temperatura tigăii ajunge la 175-190 de grade Celsius, în funcție de flacără, așa că iată un motiv în plus pentru care ar trebui să eviți prăjirea alimentelor.

Cum să păstrezi și să prepari corect alimentele care conţin amidon

Există câteva trucuri care te ajută să reduci nivelul de acrilamidă din alimentele pe care şi tu poate că le prepari în mod frecvent. Iată care sunt acestea:

cartofi prăjițiDintre toate metodele de a prepara cartofii, s-a constatat că cea mai dăunătoare este prăjirea, deoarece produce cea mai mare cantitate de acrilamidă. Fierberea lor este o alternativă mult mai sănătoasă și mai dietetică. 

  • Dacă preferi cartofii crocanți, te sfătuiesc să-i tai cât mai subţiri (pai sau rondele) şi să-i coci la cuptor, aşezându-i cât mai răsfiraţi într-o tavă tapetată cu hârtie de copt.
  • În general, nivelul de acrilamidă crește odată cu creșterea duratei de preparare sau creșterea temperaturii. Ca să reduci timpul de preparare, gătește cartofii până când aceștia capătă o culoare aurie. Nu-i lăsa să se ardă sau să devină maronii! Te sfătuiesc ca mai întâi să îi blanșezi, adică să îi scufunzi pentru scurt timp în apă fiartă cu sare, sau pur şi simplu să-i tai în bucăți și să-i laşi în apă 15-30 de minute înainte de preparare. Ai grijă însă să-i usuci pe un prosop înainte de a-i găti.
  • Nu păstra cartofii în frigider! Această metodă de păstrare face ca nivelul de acrilamidă eliberat în timpul preparării să fie mai mare. Așadar, păstrează cartofii într-un loc uscat, răcoros și întunecat, de exemplu în cămară, pentru a preveni încolțirea.

capcane alimentarePrăjește pâinea moderat, până când capătă o culoarea ușor maronie. În acest fel, ești sigur/ă că nivelul de acrilamidă este scăzut. Pâinea prăjită care are o culoare maro intens trebuie evitată, deoarece conține cantități mai mari de acrilamidă.

  • NU face rântaşuri, sosuri cu făină, evită şniţelele prăjite!

Așadar, dacă vrei să reduci cantitatea de acrilamidă din dietă, alege să prepari alimentele bogate în amidon prin fierbere, la abur sau gătește-le la cuptor la o temperatură mai mică de 120 de grade Celsius. În acest fel nu ai de ce să-ți faci griji nici pentru siluetă, nici pentru sănătate.

Mulțumesc că ai ajuns până la finalul articolului. Părerea ta este importantă pentru mine, așa că lasă un comentariu aici sau adresează-mi o întrebare. Iar dacă ți-a plăcut articolul, trimite-l și prietenilor.

comments