somnEști o persoană care consideră că somnul este important sau una care crede că este doar pierdere de timp? În zilele noastre, când suntem din ce în ce mai stresați, cu mii de lucruri de făcut acasă și la serviciu, mulți dintre noi sacrifică orele de somn pentru a mai câștiga un pic de timp.

Din păcate, perioadele îndelungate în care nu dormim atât cât ar trebui ne pot provoca multe probleme de sănătate, asta ca să nu mai vorbim de siguranța noastră și a celorlalți atunci când suntem la volan, de exemplu, sau când avem un job care necesită maximum de atenție și concentrare.

Ce riști dacă nu dormi suficient

Indiferent în care tabără te afli, ceea ce ar trebui să știi este că dacă nu te odihnești suficient riști efecte secundare negative care îți vor da viața peste cap. Ce înseamnă odihnă suficientă? Cel puțin 8 ore de somn pe noapte, dintre care 1 sau 2 înainte de ora 24.00, așa cum îți arăta și colegul meu dr. Cristian Panaite într-un articol de zilele trecute.

Click aici să citești articolul!

Așadar, ce riști dacă nu dormi suficient?

1. Răspuns inflamator cronic

Din cauza privării de somn, simțurile noastre sunt sub asediu și, ca să facă față, stimulează răspunsul inflamator cronic. Acesta nu este un răspuns imediat, dar este modul în care corpul se protejează de răni. Corpul nostru trimite celule reparatorii să curețe locul, cam la fel cum se întâmplă atunci când te tai la deget, de exemplu, iar zona începe să se inflameze.

Când ești bolnav, răspunsul inflamator este esențial pentru protejarea țesuturilor, dar dacă este cronic (cum este cazul atunci când nu dormi cât ar trebui pe o perioadă lungă de timp), acesta poate, de-a lungul anilor, să distrugă țesuturile sănătoase. Un răspuns inflamator cronic duce la boli de inimă, tensiune arterială crescută, diabet zaharat şi cancer.

2. Încetinirea metabolismului

Pe lângă faptul că te simți obosit, ba chiar extenuat, atunci când nu dormi metabolismul tău scade. Asta înseamnă că arzi mai puține calorii și riști să iei mult mai ușor în greutate. Atunci când te simți obosit, de obicei nu mai ai chef de mișcare, iar acest lucru contribuie și el la încetinirea metabolismului și inevitabil la îngrășare.

Click aici și află cum să-ți accelerezi metabolismul!

3. Foame greu de controlat

De câte ori nu ți s-a întâmplat să mănânci atunci când te simțeai obosit? Este firesc, pentru că, pe de o parte, în astfel de momente organismul nu mai folosește eficient substratele energetice și pe de altă parte ajunge să nu mai facă diferența între oboseală și foame. Ca atare, zahărul din sânge crește, crește și nivelul de insulină, ducând la acumularea de grăsimi în corp. De asemenea, lipsa de somn determină producerea de cortizol – hormonul stresului – care te determină să mănânci și mai mult.

Click aici și află cum faci diferența între foame și poftă!

4. Nivel scăzut al hormonului de creștere

Ca să complice și mai mult lucrurile, deprivarea de somn duce și la scăderea producerii de hormon de creștere, o proteină care reglementează proporția de grăsime și mușchi din corp. Chiar și atunci când suntem adulți, această proteină ne ajută să construim masă musculară. Ea este foarte importantă, având în vedere că mușchii ard calorii. Și asta ne dorim cu toții, nu? Să avem un corp suplu și tonifiat, care să ne ajute să ne menținem un metabolism accelerat.

5. Nivel scăzut de serotonină

Serotonina, supranumită și hormonul fericirii, induce o stare de bine și de calm. Acest hormon este în strânsă legătură cu somnul. Lipsa de somn induce un nivel scăzut de serotonină, ceea ce ne face să căutăm să o producem prin alte mecanisme, ca de exemplu să mâncăm alimente bogate în carbohidrați fără să ne fie neapărat foame.

Click aici și află 13 trucuri ca să-ți recapeți buna dispoziție!

6. Memorie deficitară

Atunci când dormi 8 ore pe noapte, creierul stochează tot ce a învățat pe parcursul zilei – obiceiuri, acțiuni și abilități. Memoria și capacitatea de a învăța suferă dacă nu dormi continuu 8 ore pe noapte. Așa că, dacă nu dormi suficient, toate obiceiurile sănătoase pe care încerci să ți le formezi tind să nu se consolideze.

Click aici și află care este obiceiul care îți face dieta mai ușoară!

Așadar, iată cât de important este somnul pentru un stil de viață sănătos. Mai mult, el este crucial într-o cură de slăbire sau pentru persoanele care au probleme cu greutatea, întrucât lipsa de somn predispune la îngrășare.

Spor la slăbit și nu uita: mănâncă inteligent și cu plăcere!

Comments

comments