De ce oamenii supli și fericiți iubesc roșiile

Oricine poate confirma că roșia este regina salatelor. Controversa începe abia atunci când încercăm să stabilim dacă este fruct sau legumă. Americanii au contribuit la întreținerea acestei dileme când au decis, la finalul secolului al XIX-a, să considere că roșiile sunt legume atunci când colectau taxele vamale pentru ele. Însă botaniștii au căzut de acord că structura și textura lor le califică drept fructe, iar în 2001 Uniunea Europeană a dat chiar o directivă în acest sens.   

Click aici și descoperă o rețetă delicioasă de supă de linte și roșii!

Adevărul este că, deși rațional înțeleg cum stau lucrurile, din punct de vedere emoțional roșiile rămân în continuare în cutia de legume în care mi le amintesc din copilărie. Dar știi care este partea cu adevărat bună? Că nici nu contează cum le clasificăm. La cât de multe beneficii pentru sănătate aduc, merită să fie considerate alimente-minune. Hai să descoperim împreună de ce!

Întăresc sistemul imunitar

Roșiile conțin o cantitate considerabilă de licopen. Acesta este un antioxidant, deci are puterea de a combate radicalii liberi care ne deteriorează celulele și ne slăbesc imunitatea. Din această cauză, alimentele bogate în licopen, cum ar fi roșiile, te ajută să reduci considerabil riscul de a suferi de cancer pulmonar, de stomac sau de prostată. Noile cercetări arată că licopenul poate contribui și la prevenirea cancerului de pancreas, colon, gât, gură, sân sau col uterin.

Susțin sănătatea inimii

Din nou, meritul îi revine licopenului, căci poate determina scăderea nivelului de LDL, care îți este cunoscut sub denumirea populară de „colesterol rău”. De asemenea, ajută la reglarea tensiunii arteriale, ceea ce îți reduce riscul de boli cardiovasculare. În sprijinul licopenului vin și alți micronutrienți din roșii, precum vitaminele B și E și flavonoizii, o altă clasă de antioxidanți – cu toții luptă pentru sănătatea inimii tale.

Îți protejează ochii

Roșiile conțin două substanțe numite luteină și zeaxantină, care te ajută să îți protejezi ochii de lumina albastră reflectată de ecranul telefonului de care cu greu te desparți sau de cel al laptopului la care lucrezi. De asemenea, contribuie la diminuarea senzației de ochi obosiți și la calmarea durerilor de cap.

Click aici și află când e momentul ideal să începi o cură de slăbire!

Mai mult decât atât, cercetătorii ne spun că aceste substanțe reduc riscul de a dezvolta o afecțiune care în Statele Unite stă la baza celor mai multe cazuri de orbire: degenerarea maculară legată de vârstă.

Sunt benefice pentru plămâni

Unele studii arată că roșiile pot fi utile pentru persoanele care suferă de astm și pot ajuta la prevenirea emfizemului, o afecțiune care le dăunează sacilor de aer din plămâni. Acest efect se poate datora faptului că licopenul, luteina și zeaxantina, printre alți antioxidanți, combat substanțele nocive din fumul de tutun, considerat cauza principală a emfizemului.

Previn apariția accidentelor vasculare

Roșiile diminuează procesele inflamatorii din organism. Stimulează sistemul imunitar. Reduc nivelul de colesterol și împiedică coagularea sângelui. Concluzia este firească: mai multe roșii în alimentație înseamnă riscuri mai mici de a face accident vascular cerebral.

Mențin sănătatea orală

Studiile au arătat că licopenul poate ajuta în cazul bolilor gingivale precum gingivita și parodontita luptând împotriva radicalilor liberi. Dar e bine de știut că roșiile crude pot deteriora smalțul dinților, din cauza cantității mari de acid pe care o au în compoziție. Ideal este ca după ce ai consumat roșii să aștepți cel puțin 30 de minute înainte de a te spăla pe dinți. Periajul afectează la rândul lui smalțul, dacă dinții sunt deja sensibilizați.  

Te ferește de efectele negative ale expunerii la soare

Licopenul din roșii le oferă acestora culoarea roșie, strălucitoare, dar are un rol mai important, dincolo de cel estetic. Protejează fructul de razele ultraviolete ale soarelui, ajutându-l să își mențină prospețimea. Și asupra ta, licopenul poate avea aceeași influență benefică. Nu trebuie să îți aplici pulpă de roșii pe piele, ci e suficient să le incluzi în dieta ta, căci efectele se creează în interior.

Idei rapide de consum pentru a savura toate beneficiile roșiilor:

  • Roșiile decojite, conservate: sunt minunate pentru că eficientizează absorbția licopenului în corpul tău;
  • Salată de roșii proaspete cu brânză mozzarella de bivoliță, ulei de măsline și busuioc: corpul tău are nevoie de grăsimile din ingrediente precum brânza și uleiul de măsline, pentru a prelua și metaboliza anumite substanțe nutritive, inclusiv licopenul;
  • Sos salsa homemade: este alternativa ideală la ketchup, sos barbeque sau orice alte sosuri din comerț pline de zahăr, sare și conservanți; 
  • Roșii pe grătar: o variantă delicioasă și nutritivă de garnitură.

Umple-ți farfuria de culoare de câte ori ai ocazia și nu uita motto-ul care îți poate schimba viața: „Sănătate, te iubesc!”.