stresulCu toții simțim zilnic stresul vieţii cotidiene, iar de modul în care îi facem față depind relațiile cu ceilalți, succesul personal sau profesional și starea noastră de bine.

Ce este, totuși, stresul? Orice factor exterior care provoacă organismului tensiune şi o reacţie de alarmă. Fie că este atitudinea şefului, prea multă muncă, aglomeraţia din trafic sau aşteptările celor dragi, fiecare factor de stres poate declanşa reacţii chimice care îți afectează organismul într-un fel sau altul.

Despre cum anume ne afectează stresul și cum îl putem combate vreau să-ți vorbesc astăzi.

Cum îți afectează stresul sănătatea

1. Îngrășare

Stresul reprezintă una dintre principalele cauze ale îngrășării. Atât la femei, cât şi la bărbaţi, acesta blochează arderea grăsimilor, creşte apetitul şi mai ales pofta de dulciuri. Creierul suprasolicitat şi stresat are o nevoie stringentă de energie, totul ducând spre un consum alimentar excesiv şi, inevitabil, îngrăşare. Dar acesta este doar vârful aisbergului. Din păcate, stresul provoacă mult mai mult rău, pe care de multe ori nu îl percepem ca atare.

2. Boli cardiovasculare

Stresul influențează negativ activitatea inimii și a vaselor de sânge. Astfel, micile pusee de hipertensiune arterială (peste 135/85 mmHg), pe care mulţi dintre pacienţii mei peste 40 de ani le pun pe seama stresului din trafic, a oboselii, a halatului alb, etc, cresc în mod semnificativ șansele de apariție a bolilor cardiace, dacă reacția la stres este declanșată în mod repetat. În plus, persoanele care sunt stresate prezintă o probabilitate mai mare de a fuma sau de a consuma alcool în exces și una mai mică de a fi active din punct de vedere fizic.

3. Deficiențe cognitive

Potrivit ultimelor studii, se pare că stresul crește riscul de a dezvolta deficiențe cognitive care pot duce mai târziu la Alzheimer.

4. Boli digestive

Stresul poate influența inclusiv sistemul digestiv. Poate doar ai auzit sau poate ți se întâmplă chiar ție ca de la stres prelungit să ai probleme digestive precum constipație, diaree sau sindrom de colon iritabil, balonare excesivă, gastrită sau probleme cu colecistul.

Click aici și află cum să scapi de balonare!

5. Boli dermatologice

Stresul poate avea efecte și asupra pielii, putând declanşa puseele acute de psoriazis, dermatite atopice sau alte boli de piele precum agravarea acneei rozacee.

6. Tulburări de dispoziţie

De asemenea, stresul se poate manifesta prin senzații de sufocare, de nod în gât, atacuri de panică, anxietate persistentă sau chiar depresie.

5. Imunitate

Nu în ultimul rând, stresul ne poate afecta imunitatea. El poate avea efecte potențial dăunătoare asupra anumitor celule protectoare, a căror activitate va avea de suferit. Virușii pot exploata vulnerabilitatea creată de stres, astfel că ne putem îmbolnăvi mai des sau putem face forme mai severe de răceală sau gripă, de exemplu.

După cum vezi, stresul poate să fie extrem de nociv dacă îl lăsăm să pătrundă în viața noastră. El conduce la scăderea calității vieții și de cele mai multe ori la îmbătrânire prematură. Din fericire însă există multe tehnici de managementul stresului, iar despre câteva dintre ele vreau să-ți vorbesc și eu astăzi.

Cum să combați stresul

1. Dietă și mișcare

În primul rând îți recomand să ai o alimentație corectă, însoțită de mișcare și hidratare. Mai exact, să respecți cele trei mese ale zilei, să alegi ca ultima masă să fie cea mai uşoară, pentru pregăti corpul să se regenereze în timpul nopţii, să faci cel puțin 5.000 de pași pe zi și să bei cel puțin 25 ml de apă per kilogram corp.

2. Igiena somnului

Somnul este foarte important pentru funcționarea organismului nostru. Perioadele îndelungate în care nu dormim atât cât ar trebui ne pot provoca multe probleme de sănătate. Așa că dormi cel puțin 7 ore pe noapte, dintre care minim una înainte de ora 24.00.

Click aici și află ce riști dacă nu dormi suficient!

3. Relaxare

Perioadele regulate de relaxare ajută la eliminarea stresului, astfel încât să nu ajungem în punctul în care organismul nostru să cedeze. Găsește-ți o activitate preferată la care să recurgi atunci când simți nevoia unei detensionări. Poți să ieși la o plimbare în parc, să mergi la o piesă de teatru sau un film, să citești, să faci o meditație, să asculți un audiobook, muzică sau orice altceva îți face plăcere.

4. Trucuri alimentare

Există câteva alimente care ne pot crește starea de bine prin textură, aromă sau pur și simplu prin conținutul de triptofan, precursorul serotoniei supranumite „hormonul fericirii”.

Așa că, în perioadele în care te simți mai stresat alege un fruct zemos sau o cană de ceai. Studiile au arătat că cei care beau ceai negru au un nivel de cortizol – hormonul stresului – mai scăzut după diverse situații stresante decât alte persoane.

De asemenea, în loc să te înfigi într-o ciocolată, prepară-ţi o cană de cacao caldă cu îndulcitor în care să adaugi aroma ta preferată (esenţă de rom, vanilie sau migdale). Te asigur că are același efect de detensionare și inducere a bunei dispoziții.

În ceea ce privește alimentele bogate în triptofan, acestea sunt laptele, bananele, pieptul de curcan sau legumele cu frunze verzi. Încearcă să consumi cât mai multe dintre acestea atunci când traversezi perioade stresante. De exemplu, un milkshake dintr-o banană mică şi o cană de lapte degresat poate fi un mic dejun sau o gustare excelentă, iar pentru cină poţi alege o salată generoasă din legume verzi şi colorate, cu piept de curcan la grătar.

Click aici și află 5 metode care te ajută să te eliberezi rapid de stres!

Însă indiferent de ce, cât și cum mănânci, nu uita să te bucuri de lucrurile mărunte.

„Bucură-te de lucrurile mărunte din viaţă, căci într-o zi te vei uita înapoi şi vei realiza că erau lucruri mari.” – Kurt Vonnegut

comments